התמכרות למין: הבנת היסודות


נכתב בתאריך: 30 בספטמבר 2023

שתף / שתפי את הסיפור בפייסבוק או בוואטסאפ

התמכרות למין, הידועה גם בשם הפרעה היפרסקסואלית או התנהגות מינית כפייתית, היא מצב שבו אדם אינו מסוגל לשלוט בצורך ובעיסוק שלו בפעילויות מיניות. הפרעה זו עלולה לגרום למצוקה משמעותית ולפגיעה בתפקוד היומיומי של האדם ובמערכות היחסים שלו. זו אינה הפרעה פסיכיאטרית מוכרת רשמית, אך היא מאובחנת יותר ויותר כהתמכרות התנהגותית.

הרעיון של היפרסקסואליות כהתמכרות קיים כבר עשרות שנים, כאשר כמה מחקרים מראים קשרים בינה לבין סוגים אחרים של התמכרות. עם עליית הפופולריות של האינטרנט, התמכרות למין הפכה לתופעה נפוצה יותר. רופאים רבים מאבחנים התמכרות למין אצל אנשים המתקשים לנהל את הדחפים והקומפולסיות המיניות שלהם, וההערכה היא שכ-6-8% מהאוכלוסייה עלולים להיות מושפעים מהפרעה זו.

המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM-5) אינו מכיר בהתמכרות למין כהפרעה הניתנת לאבחון. בנוסף, אין קבוצה אוניברסלית של קריטריונים המשמשים לאבחון התמכרות למין. במקום זאת, קלינאים מסתמכים לעתים קרובות על סימנים של עיסוק מוגזם במחשבות או פעילויות מיניות, חוסר יכולת לשלוט במחשבות או בהתנהגויות אלה, ומצוקה או פגיעה בתפקוד בגלל ההתנהגות.
אתר מומלץ – escortangelina.com

במקרים מסוימים, התמכרות למין יכולה להיות תוצאה של בעיות נפשיות בסיסיות, כגון דיכאון, חרדה או הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). במקרים רבים, זה קשור גם לבעיות עם שליטה בדחפים או רגולציה עצמית. חשוב שרופאים ייקחו בחשבון כל היסטוריה משפחתית של שימוש בסמים או סוגים אחרים של התמכרות בעת אבחון התמכרות למין. בנוסף, אנשים עם התמכרות למין עלולים לחוות קושי גם במערכות יחסים ובביטוי וניהול רגשות.

טיפולים בהתמכרות למין מתמקדים בדרך כלל בסיוע לאדם לנהל את תשוקותיו ולבסס עמדות והתנהגויות בריאות יותר הקשורות למין. משמעות הדבר היא ללמוד כיצד לווסת רגשות, לפתח תקשורת טובה יותר עם בני זוג, ולחקור דרכים לקיים אינטראקציות משמעותיות ומספקות. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) משמש לעתים קרובות כדי לעזור לאנשים להבין ולנהל את הגורמים הבסיסיים להתמכרות שלהם.

בנוסף לטיפול, קיימות מספר קבוצות תמיכה ומשאבים מקוונים למתמודדים עם התמכרות למין. תוכניות 12 צעדים מבוססות מלגות כגון Sexaholics אנונימי משמשות לעתים בשילוב עם טיפול כדי לספק תמיכה נוספת ואחריות.

שאלות נפוצות (FAQs)

ש: עד כמה נפוצה התמכרות למין?

תשובה: התמכרות למין מוערכת כמשפיעה על 6-8% מהאוכלוסייה.

ש: האם התמכרות למין היא הפרעה הניתנת לאבחון?

ת: לא. נכון לעכשיו, התמכרות למין אינה מוכרת ב- DSM-5 כהפרעה הניתנת לאבחון. עם זאת, זה יותר ויותר להיות מאובחן כמו התמכרות התנהגותית.

התגובות נבדקות לפני הפרסום

מאמרים נוספים

לחקור את אבני החן הנסתרות של בת ים: פנינת החוף של ישראל

לחקור את אבני החן הנסתרות של בת ים: פנינת החוף של ישראל

שוכנת לאורך הים התיכון, דרומית לתל אביב התוססת, שוכנת העיר המקסימה בת ים בישראל. בעוד שלעתים קרובות מאפילות עליה הערים […]

לקריאה »
חידת הקונדום: חקירת החשיבות של פרקטיקות מין בטוחות

חידת הקונדום: חקירת החשיבות של פרקטיקות מין בטוחות

כשמדובר בבריאות מינית ופרקטיקות מין בטוחות, קונדומים הם כלי חיוני שאי אפשר להתעלם ממנו. הם אולי לא הנושא הכי זוהר […]

לקריאה »
הסרת המסתורין מעולמן של נערות ליווי: לחקור את המציאות שמאחורי הפנטזיה

הסרת המסתורין מעולמן של נערות ליווי: לחקור את המציאות שמאחורי הפנטזיה

כשאנשים שומעים את המונח "נערות ליווי", לעתים קרובות הדבר הראשון שעולה בראש הוא תמונה של אישה לבושה בקפידה, המציעה שירותי […]

לקריאה »