כוחה של מערכת ההפעלה הרשתית


נכתב בתאריך: 11 ביולי 2022

שתף / שתפי את הסיפור בפייסבוק או בוואטסאפ

תעבירו מבט על החדר שאתם נמצאים בו כרגע. גם אם זה רכבת, אוטובוס או כל חלל אחר, תעבירו בו סריקה קצרה ותסתכלו על המרחב. עוד רגע תעצמו עיניים לכמה שניות, אך ברגע שתפתחו אותם, תסרקו אחר כל מה שבצבע כחול, פריט פריט. עשו זאת כעת.

הבחנתם בכל העצמים הכחולים? עכשיו, תעצמו עיניים שוב לכמה שניות ופיתחו אותן. ברגע שתפתחו אותן שוב, תסרקו אחר כל מה שבצבע אדום. כל דבר, מהקטן ועד הגדול.

עשו זאת כעת.

כשחיפשתם אחר העצמים הכחולים, שמתם לב לכל הפריטים האדומים שהיו במרחב? במילים אחרות, מה היו יותר – פריטים כחולים או אדומים? ובפעם השניה שחיפשתם את כל העצמים האדומים, שמתם לב שכבר לא הבחנתם בכל העצמים הכחולים מהפעם הראשונה?

כוח המיקוד

התנסיתם עכשיו בתרגיל קטן שנתן טעימה לגבי יכולת המיקוד של מוחכם. ברגע שאנחנו מחליטים להתמקד במשהו מסוים, במקרה הזה בעצמים בצבע אדום או כחול, המוח מרכז את האנרגיה שלו בדבר הזה ומוצא אותו, אך רק בתנאי שאנחנו מגדירים לעצמנו מה אנחנו מחפשים בבירור.

יש דברים שאנחנו מצטיינים בהם, בין אם זה מערכת היחסים שלנו, העבודה שלנו, הכושר גופני שלנו או היחסים החברתיים שלנו. הסיבה לכך שאנחנו כל כך טובים באזור הזה בחיים היא כי אנחנו מפנים לשם פוקוס – מתמקדים באזור הזה יותר מהאחרים. אם אתם מעולים בעבודה שלכם, לשם אתם מפנים את הפוקוס.

כנ"ל לגבי שאר התחומים. המשמעות היא שכדי ליצור תנופה באזור מסוים, כדי להתקדם באזור כשלהו בחיים, אנחנו חייבים להתמקד בו – להפנות אליו פוקוס ואנרגיה. יש כאלו שיגידו "כן נו אבל ברור שאני מתמקד במטרה שלי, אני כבר שנים מנסה להתמקד בלהיות רזה יותר!". אז התשובה היא שלהתמקד בעובדה הזאת היא לא מספיקה. ראשית עלינו להגדיר את המטרה באופן ביצוע פעולה כלשהי – נניח "לשקול 65 קילו" ולא "אני רוצה להיות רזה". למה? לפני שנבין למה, עלינו להבין את:

כוחה של מערכת ההפעלה הרשתית:

מכירים את ההרגשה שאתם קונים חליפה חדשה, נעליים חדשות או שעון חדש, ופתאום שמים לב שיש את אותו דבר לאנשים אחרים גם כן? אבל, להרבה מהם?

או שנניח קניתם רכב חדש, שהתפארתם בייחודיות שלו, ופתאום אתם מגלים שבכביש נוסעים עוד מלא רכבים כאלה גם! האם הם לא היו קיימים קודם לכן? ברור שכן, אך אתם מבחינים בהם כעת כי הפריטים האלו קיבלו משמעות בחייכם, הם שלכם!

כל דבר שמקבל משמעות עבורנו, המוח שלנו מזהה אותו כדבר "חשוב" שעליו להבחין בו.

אחת המערכות שקיימות אצלנו במוח נקראת "מערכת ההפעלה הרשתית", ומטרתה היא לעלות למודעות שלנו כל דבר שקשור למה שאנחנו מתמקדים בו. אילו יכולנו להסתכל ישירות מבעד לעיניים אל הצד האחורי של הראש, ליד האונה העורפית במוח, היינו רואים קבוצת תאים דמויות רשת. זוהי מערכת ההפעלה הרשתית, שעובדת ללא הפסקה וממיינת את כל המידע החושי שנקלט במוח.

המערכת שואלת את עצמה שאלה פשוטה: "האם המידע הזה חשוב לבעלים שלי?" (אלינו!). בדוגמא עם הרכב, המוח ידע לקבוע כי הרכב הזה עכשיו חשוב לי, הוא עכשיו קשור לחיים שלי, ולכן הביא אתכם לשים לרכבים דומים. לכן כאשר אנשים אומרים "אני לא יודעת איך עשיתי את זה, הכל פשוט התחבר לי כמו פאזל!". הכל 'התחבר לה כמו פאזל' כי המוח שלה הבחין בכל חלק שהיה חיוני בשבילה להשיג את מה שרצתה להשיג – וכל שעליה היה לעשות הוא לחבר ביניהם.

מהו יעד? לא מספיק להצהיר "אני רוצה להיות תלמיד חכם" או "אני רוצה להיות מאושר". המוח מקבל הצהרות כאלה כאל משאלות ולא כאל מטרות מוגדרות. בשביל לגייס את מערכת ההפעלה הרשתית לטובתנו, עלינו להצהיר במפורש את היעדים שלנו ולתאר את התוצאה הסופית בבירור ככל שאפשר.

לאט לאט תבחינו בכל מני מצבים שיעזרו לכם להשיג את מה שאתם רוצים, הזדמנויות חדשות, קשרים חדשים, דברים שמעולם לא הבחנתם בהם לפתע יצוצו ויאפשרו לכם להתקדם אל עבר הגשמת יעדכם. המוח שלכם יהיה חד יותר וממוקד יותר, והאנרגיה האצורה בו תגויס למען השגת רצונותיכם.

כפי שאנתוני רובינס כתב בספרו להעיר את הענק שבפנים: "כאשר מערכת ההפעלה הרשתית מכירה במשהו כחלק מחיינו, המצב המנטלי שלנו מקרב אותנו יותר אל עבר מטרותינו. לאחר שתחליטו כי דבר מה מצוי בעדיפות גבוהה מבחינתכם, אתם מייחסים לו עוצמה רגשית אדירה, ובאמצעות התמקדות מתמדת, מתבהר בסופו של דבר כל משאב התומך בהשגת מטרה זו."

מהו רצונכם? מטרות חייבות להתבטא בחיוב. אין לחיוב שום קשר לחשיבה חיובית או לחיוב במובן של משהו חיובי. משמעותו של החיוב בעיצוב המטרה הוא שאתם מגדירים מה אתם רוצים ולא ממה אתם רוצים להימנע.

לדוגמא להפסיק לעשן או לרדת במשקל הן מטרות שמנוסחות בשלילה, וזו אולי אחת הסיבות מדוע הן קשות כל כך להשגה. להפחית במשקל, לקצץ בהוצאות, להפסיק לבזבז מים וכו', אלו גם מטרות שמנוסחות בשלילה.

איך תהפכו מטרה שלילית לחיובית?
באמצעות השאלה – "כאשר זה לא יהיה, מה אני רוצה במקום?"

מטרות ממוקדות הן ספציפיות וברורות, כך שכאשר אתם שומעים אותן אתם יכולים ליצור לעצמכם את התמונה של הגשמת המטרה.

כתבו את מטרותיכם במקום שבו תראו אותן.

דרך אחת פשוטה לא לסטות מהדרך אל המטרות שלכם היא לכתוב אותן ביומן, על המראה של המקלחת, או בכל מקום שבו תראו אותן לעיתים קרובות. כך המוח ייזכר במטרה וידע לגייס למענה את האנרגיה המרובה בכדי להשיגה. תוכלו להפוך את המטרה לחושית וספיציפית ע"י השאלות: "איך אדע שהשגתי את המטרה? מה אני אראה? מה אשמע? מה ארגיש?"

לרובכם, כל הנושא של הצבת מטרות בכתב הוא חדש ולא מוכר. זה בסדר, אך זכרו כי זה הרגל שדורש חזרה והתמדה.

התגובות נבדקות לפני הפרסום

מאמרים נוספים

החשיבות של יציאה לחופשות: למה אתה צריך לפנות זמן לפנאי
חדש!

החשיבות של יציאה לחופשות: למה אתה צריך לפנות זמן לפנאי

חופשות. הם משהו שכולנו מצפים לו, חולמים עליו ומתכננים אותו. הם מהווים הפסקה מהשגרה והאחריות היומיומית שלנו, הזדמנות להירגע ולטעון […]

לקריאה »
טעים, מזין וחיוני: חשיבות המזון בחיינו
חדש!

טעים, מזין וחיוני: חשיבות המזון בחיינו

אוכל הוא היבט בסיסי בחיינו. היא מקיימת אותנו, מזינה אותנו ומקרבת בין אנשים. אבל בשנים האחרונות, עם עליית המזון הנוח […]

לקריאה »
עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה: כיצד תוכל לתרום לאנציקלופדיה המקוונת הגדולה בעולם
חדש!

עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה: כיצד תוכל לתרום לאנציקלופדיה המקוונת הגדולה בעולם

בעידן הדיגיטלי של היום, האינטרנט הפך למקור למידע כמעט בכל נושא. וכשמדובר בידע והפניה, אתר אחד בולט מעל השאר – […]

לקריאה »