עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה: כיצד לתרום לאנציקלופדיה הגדולה בעולם


נכתב בתאריך: 30 בינואר 2024

שתף / שתפי את הסיפור בפייסבוק או בוואטסאפ

כשמדובר באיסוף מידע ולמידה של דברים חדשים, ויקיפדיה היא לעתים קרובות המקור המוביל עבור אנשים רבים. עם למעלה מ-55 מיליון ערכים ב-309 שפות, אין פלא שוויקיפדיה הפכה לאנציקלופדיה הגדולה והפופולרית בעולם. אבל האם אי פעם תהיתם איך כל המאמרים האלה נכתבים, ומי אחראי לשמור עליהם מדויקים ומעודכנים?

תאמינו או לא, התשובה היא… אתה! כן, קראתם נכון. לך, כמשתמש אינטרנט רגיל, יש את הכוח לתרום לוויקיפדיה ולעזור לעצב את הידע של העולם. אתם אולי חושבים, "אבל אני לא מומחה בשום דבר, איך אני יכול לתרום לאנציקלופדיה?" ובכן, כאן נכנס היופי של DIY עבור ויקיפדיה. בפוסט זה, נדריך אותך בתהליך הפיכתך לתורם בוויקיפדיה ושיתוף הידע שלך עם העולם.

למה לעשות זאת בעצמך עבור ויקיפדיה?

לפני שנצלול לתוך הוראות הביצוע, בואו נבין תחילה את החשיבות של עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה. אין זה סוד שהאינטרנט שינה את האופן שבו אנו ניגשים למידע. חלפו הימים שבהם דפדפו באנציקלופדיה עבה כדי למצוא תשובות. עם ויקיפדיה, יש לנו את כל המידע שאנחנו צריכים בקצות אצבעותינו, והחלק הטוב ביותר הוא שהוא מתפתח כל הזמן.

ויקיפדיה פועלת על פי העיקרון של אינטליגנציה קולקטיבית, כלומר מידע נוצר, אוצר ומתוחזק על ידי קהל של מתנדבים ולא על ידי רשות אחת. זה מאפשר מגוון רחב של נקודות מבט ומבטיח כי המידע מתעדכן כל הזמן על ידי אנשים שיש להם עניין בנושא.

אבל כדי לשמור על האיכות והדיוק של המידע, ויקיפדיה מסתמכת במידה רבה על קהילת התורמים שלה. וכאן אתם נכנסים לתמונה. על ידי תרומה לוויקיפדיה, אתה לא רק משתף את הידע שלך עם העולם, אלא גם עוזר לשמר ולתחזק מקור מידע חופשי, אמין וניטרלי.

תחילת העבודה עם עריכת ויקי

עכשיו שאתם מבינים את המשמעות של עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה, בואו נצלול לתוך התהליך של הפיכה לתורם. הצעד הראשון הוא ליצור חשבון ויקיפדיה. אמנם אין חובה שיהיה לך חשבון כדי לבצע עריכות, אך חשבון כזה ייתן לך גישה לכלי עריכה נוספים, והתרומות שלך ייוחסו לך. יצירת חשבון היא קלה ואורכת מספר דקות בלבד.

ברגע שיש לך חשבון, הגיע הזמן לחקור את עולם העריכה בוויקיפדיה. התחל בהיכרות עם המדיניות וההנחיות של ויקיפדיה. אלה כוללים דברים כמו נקודת מבט נייטרלית, אימות ומקורות מהימנים, והם חיוניים לשמירה על שלמות ויקיפדיה. קריאה של הנחיות אלה תעניק לך הבנה טובה של מה שמצופה מתורם לוויקיפדיה.

ביצוע העריכה הראשונה שלך

עכשיו לחלק המהנה, ביצוע העריכה הראשונה שלך. מומלץ להתחיל בקטן ולבצע עריכות פשוטות, כגון תיקון שגיאות דקדוק או עדכון מידע מיושן. אתה יכול גם להתחיל על ידי הוספת ציטוטים למאמרים קיימים או יצירת מאמר חדש בנושא שמעניין אותך. בעת ביצוע עריכות, חיוני לספק מקורות אמינים לתמיכה במידע שאתה מוסיף. זה יעזור לשמור על אמינות התרומות שלך.

מקום טוב להתחיל בו הוא באמצעות כפתור "ערוך" בחלק העליון של כל מאמר. זה ייקח אותך לעורך החזותי, שם תוכל לבצע עריכות במאמר בדיוק כמו שהיית עושה בתוכנת עיבוד תמלילים. לעורך החזותי יש גם תכונות מועילות כמו בודק איות מובנה והיכולת להוסיף ציטוטים ותמונות.

שיתוף פעולה עם עורכים אחרים

אחד ההיבטים המרגשים ביותר של תרומה לוויקיפדיה הוא שיתוף פעולה עם עורכים אחרים. ויקיפדיה היא פרויקט מונחה קהילה, ויש עורכים מכל רחבי העולם שעובדים יחד כדי ליצור ולערוך ערכים. אתה יכול לפנות לעורכים אחרים באמצעות דפי "שיחה" של מאמרים, שם תוכל לדון בעריכות ולשתף פעולה עם תורמים אחרים.

דרך נוספת לשתף פעולה עם עורכים אחרים היא באמצעות התכונה "WikiProjects". אלה הן קבוצות של עורכים שעובדים על נושאים או תחומים ספציפיים של ויקיפדיה. על ידי הצטרפות לוויקיפרויקט, אתה יכול לתרום לערכים השייכים לנושא זה וגם לקבל הדרכה ומשוב מעורכים אחרים.

חוקי הדרך

בעוד שתרומה לוויקיפדיה היא חוויה מתגמלת, חיוני לזכור שאתה עובד בתוך קהילה. משמעות הדבר היא כי ישנם נימוסים מסוימים וכללים לעקוב אחר כדי לשמור על סביבה חיובית ומכבדת. אלה כוללים הנחת תום לב, להיות אזרחי בדיונים, ולא לעסוק במלחמות עריכה.

חשוב גם לזכור כי ויקיפדיה אינה מאפשרת מחקר מקורי או דעות אישיות בערכים. התרומות שלך צריכות להתבסס על מקורות אמינים ולכתוב בנימה ניטרלית. אם יש לך ספקות לגבי העריכות שלך, אתה תמיד יכול לבקש עזרה מעורכים מנוסים או להשתמש בסעיף "עזרה" בוויקיפדיה.

להיות שגריר ויקיפדיה

ככל שתצבור יותר ניסיון ותתרום יותר לוויקיפדיה, ייתכן שתרצה לשקול להפוך לשגריר ויקיפדיה. אמב

התגובות נבדקות לפני הפרסום

מאמרים נוספים

חיות מחמד: החברים האהובים של האנושות
חדש!

חיות מחמד: החברים האהובים של האנושות

מכלבים נאמנים ועד חתולים שובבים וציפורים אנרגטיות, חיות מחמד היו חלק בלתי נפרד מהחברה האנושית במשך מאות שנים. הם מציעים […]

לקריאה »
כושר: המרדף אחר חיים בריאים
חדש!

כושר: המרדף אחר חיים בריאים

כושר גופני הוא מונח המשמש בדרך כלל לתיאור מצב של כושר גופני ובריא. הוא כולל מגוון רחב של פעילויות, כגון […]

לקריאה »
ספורט: איחוד קהילות ותרבויות באמצעות אהבת התחרות
חדש!

ספורט: איחוד קהילות ותרבויות באמצעות אהבת התחרות

ספורט היא שפה אוניברסלית שיש לה את הכוח לקרב בין אנשים מכל תחומי החיים. יש לה את היכולת לשבור מחסומים […]

לקריאה »